Łukasz Sztuka


Łukasz Sztuka, urodzony 26 sierpnia 1976 roku w Wiśle, jest osobą, która wyróżnia się w polskim świecie sportów motorowych. To polski kierowca rajdowy, który również zyskał uznanie jako prezenter telewizyjny w TVP3 Katowice. W swoim dorobku ma wiele osiągnięć, a w 2000 roku zdobył tytuł wicemistrza Polski w grupie N.

Ciekawostką jest fakt, że jest ojcem Kacpra Sztuki, również znanego kierowcy wyścigowego, który kontynuuje sportowe tradycje rodziny. Więcej na temat Kacpra można znaleźć pod tym linkiem: Kacpra Sztuki.

Życiorys

Łukasz Sztuka rozpoczął swoją przygodę z rajdami w 1994 roku, biorąc udział w zawodach organizowanych przez Automobilklub Cieszyński KJS. Jego zapał i determinacja już w kolejnym sezonie przyniosły rezultaty. Pojawiał się na trasach eliminacji Mistrzostw Polski, gdzie jako kierowca otwierający, choć nieklasyfikowany, zdobywał punkty do swojej licencji rajdowej oraz cenne doświadczenie.

W 1996 roku zadebiutował w Mistrzostwach Polski, rywalizując za kierownicą Nissan Sunny GTI. Wkrótce potem stał się pierwszym polskim kierowcą rajdowym, który miał okazję uczestniczyć w Rajdowej Szkole Johna Haughlanda w Norwegii. W następnych sezonach regularnie startował w różnorodnych samochodach rajdowych, w tym Skodzie Felicii Kit Car, Oplu Astrze i Fordzie Pumie.

W 1999 roku Sztuka odniósł spektakularny sukces w klasie A6 podczas mocno obsadzonego Rajdu Polski, plasując się w czołówce na 10. miejscu w klasyfikacji generalnej, a także triumfując podczas Rajdu Warszawskiego.

Sezon 2000 przyniósł mu nowe wyzwania. Sztuka zasiadł za kierownicą N-grupowego Mitsubishi Lancera, gdzie zdobył swoje pierwsze zwycięstwo w grupie N w Rajdzie Warszawskim, osiągając 5. miejsce w klasyfikacji generalnej. Jego sukcesy kontynuowane były podczas Rajdu Krakowskiego oraz Rajdu Polski, gdzie znów pokazał swoje umiejętności, wygrywając w grupie N i plasując się na 5. miejscu w klasyfikacji generalnej, będąc jednocześnie 3. najlepszym polskim kierowcą. W Rajdzie Kormoran, mimo problemów z instalacją elektryczną, ukończył rywalizację na trzeciej pozycji w klasie.

Po tych osiągnięciach otrzymał zaproszenie do testów z zespołem rajdowym Seata, co zaowocowało dołączeniem do ich stajni. Pod skrzydłami Seata Sztuka zajął 4. miejsce w Rajdzie Karkonoskim, jednakże nie ukończył Rajdu Wisły. Finalnie, zdobył tytuł wicemistrza Polski w grupie N na koniec sezonu.

W roku 2001 kontynuował rywalizację za kierownicą Seata Cordoby WRC, osiągając dwukrotnie 3. miejsce w klasyfikacji generalnej eliminacji Mistrzostw Polski (zarówno w Rajdzie Elmot, jak i Rajdzie Polski). Rok później powrócił do startów w grupie N z Mitsubishi Lancerem, jednak ograniczenia budżetowe pozwalały jedynie na udział w wybranych zawodach. Planował start w Mistrzostwach Świata w klasie samochodów seryjnych, co zaowocowało 7. miejscem w klasyfikacji PWRC w Rajdzie Szwecji. Niestety, po wycofaniu się sponsora, musiał zrezygnować z dalszych startów.

Od 2004 roku Sztuka coraz rzadziej pojawiał się na rajdowych trasach, a jego kariera zakończyła się w 2009 roku, kiedy wystartował w zaledwie 11 rajdach. Po drodze jego najwyższym osiągnięciem było 2. miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Magurskiego, który był pierwszą rundą RSMP w sezonie 2008.

Przypisy

  1. Łukasz Sztuka - V10.pl - Łukasz Sztuka [online], www.rajdy.v10.pl [dostęp 25.05.2023 r.]

Oceń: Łukasz Sztuka

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:12