Wisła Głębce to niewątpliwie interesująca stacja kolejowa, usytuowana w malowniczym mieście Wiśle, które leży w województwie śląskim w Polsce.
Stacja ta znajduje się na wysokości 537 metrów nad poziomem morza, co czyni ją jednym z wyżej położonych obiektów tego typu w kraju.
Dzięki swojemu położeniu, Wisła Głębce stanowi doskonały punkt wypadowy do odkrywania uroków beskidzkich gór i okolicznych atrakcji turystycznych.
Ruch pasażerski
W niniejszym fragmencie przedstawiony zostanie wzrost i spadek liczby pasażerów korzystających z transportu kolejowego w stacji Wisła Głębce, co wskazuje na zmiany w popularności transportu kolejowego w różnych latach.
Rok | Transport pasażerski na dobę |
---|---|
2017 | 300-499 |
2022 | 50-99 |
Historia
Historia stacji kolejowej w Głębcach sięga lat 30. XX wieku. Została ona zaplanowana jako ostatnia stacja na trasie kolejowej prowadzącej z Goleszowa. Oficjalne otwarcie tej linii miało miejsce 11 września 1933 roku. Istniały ambitne plany przedłużenia trasy do Zwardonia, a następnie poprowadzenia jej tunelem przez Kubalonkę. Niestety, wybuch II wojny światowej sprawił, że te projekty zostały wstrzymane, a po wojnie całkowicie zapomniane.
Na stacji w Głębcach wybudowano murowany budynek z poczekalnią, kasami biletowymi oraz pomieszczeniem dla zawiadowcy. W otoczeniu stacji znalazł się również magazyn dworcowy wyposażony w rampę, co znacznie ułatwiało obsługę towarów. Przed budynkiem stacyjnym wzniesiono imponujący żelbetowywiadukt łukowy, który przebiega nad doliną Łabajowa. Powstał on na zlecenie inżynierów Stanisława Saskiego i Tadeusza Mejera w latach 1931–1933, a jego budowa była nadzorowana przez eksperta w dziedzinie konstrukcji żelbetowych, Jana Gustawa Grycza.
Warto również wspomnieć, że kierownikiem robót był inżynier Karol Grelowski. Z biegiem lat stacja przeszła szereg zmian. Od lutego 2010 roku kasy biletowe są już nieczynne, co niewątpliwie wpłynęło na komfort podróżnych. W 2015 roku stacja doczekała się remontu elewacji oraz wymiany stolarki okiennej, co poprawiło jej estetykę oraz użyteczność.
Wielu turystów korzysta ze szlaków prowadzących z tej stacji na Stożek Wielki. Stacja dysponuje trzema niskimi peronami, w tym jednym wyspowym oraz czterema torami głównymi. Dwa z nich to tory czołowe, a dwa pozostałe łączą się od strony południowej, tworząc długi tor wyciągowy, który był częścią planowanego szlaku do Zwardonia. Stacja zyskała na znaczeniu od momentu, gdy 1 czerwca 2012 roku zaczęła obsługiwać linie S6 spółki Koleje Śląskie, zastępując dotychczasowych przewoźników regionalnych.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- a b PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Regulaminy przydzielania tras pociągów. 11.12.2016 r. [dostęp 28.06.2017 r.]
- Koleje Śląskie: Schemat linii komunikacyjnych. [dostęp 28.06.2017 r.]
- a b Koleje Śląska Cieszyńskiego: Wisła Głębce. kolejcieszyn.pl. [dostęp 28.06.2017 r.]
- a b Koleje Śląska Cieszyńskiego: Linia do Wisły. kolejcieszyn.pl. [dostęp 28.06.2017 r.]
- a b Koleje Śląska Cieszyńskiego: Ostatnie pociągi Przewozów Regionalnych do Wisły. kolejcieszyn.pl. [dostęp 28.06.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Wisła Kopydło | Wisła Jawornik | Wisła Dziechcinka | Wisła UzdrowiskoOceń: Wisła Głębce (stacja kolejowa)