Most kolejowy w Wiśle


Most kolejowy nad doliną Łabajowa w Wiśle to imponująca konstrukcja, która wyróżnia się jako żelbetowy most łukowy, usytuowany w malowniczym regionie górskim. Obejmuje on linię kolejową, która prowadzi od Goleszowa.

Inwestycja ta została zrealizowana w latach 1931-1933 na podstawie projektu dwóch znakomitych inżynierów: Stanisława Saskiego oraz Tadeusza Mejera. Prace budowlane zlecono firmie Ksawerego Goryanowicza, a nad realizacją czuwali specjaliści, w tym zwłaszcza Jan Gustaw Grycz, ekspert z zakresu konstrukcji żelbetowych.

Most, którego maksymalna wysokość filarów sięga imponujących 25 metrów, był kierowany przez inżyniera Karola Grelowskiego, odpowiadającego za nadzór nad pracami budowlanymi. Jest to aktualnie najwyższy most kolejowy w Polsce, co czyni go nie tylko konstrukcją funkcjonalną, ale również unikalnym punktem w krajobrazie architektury inżynieryjnej kraju.

Ważnym wydarzeniem dla tego obiektu była decyzja z dnia 5 kwietnia 2024, kiedy to most kolejowy został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego pod numerem rej. A/1371/24. To wyróżnienie podkreśla znaczenie mostu zarówno z perspektywy historycznej, jak i kulturowej.

Przypisy

  1. Spis obiektów nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków z terenu województwa śląskiego (stan na 04.06.2024 r.) (pol.) wkz.katowice.pl [dostęp 08.06.2024 r.]
  2. Koleje Śląska Cieszyńskiego: Linia do Wisły. kolejcieszyn.pl. [dostęp 29.06.2017 r.]
  3. Centrum Informacji Turystyczne: Ciuchcia Wiślańska. wisla.pl. [dostęp 29.06.2017 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Most kolejowy nad doliną Dziechcinki w Wiśle | Lądowisko Wisła

Oceń: Most kolejowy w Wiśle

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:10